21.05.2012

Marianne Laitin ja Maila Malmin näyttely

Forssan museon Aulagalleriassa Marianne Laitin ja Maila Malmin näyttely

NUKKE JA MUU

Nukke on ihmisen kuva ja sellaisena osa ihmiskunnan ja taiteen historiaa. Nuken historia kattaa laajalti inhimillisen toiminnan: uskonnolliset rituaalit, taikuuden, leikin, lapsuuden, äitiyden, naisen ja miehen roolimallit eri yhteiskuntaluokissa ja eri aikoina. Nuken avulla on otettu yhteys, mielikuviteltu, nukkeen on samaistuttu, nuken avulla on kasvatettu ja opetettu. Mielikuvituksen alueella toimiva nukke kykenee murtamaan todellisuuden rajat.

Nukke on ollut Marianne Laitin ja Maila Malmin yhteinen kiinnostuksen kohde. Laitia on vetänyt puoleensa mm. nukketeatteri ja siellä nuken mahdollisuus koskettaa ihmisen tuntemattomia puolia. Nukke on eri maailmasta, sen liike on erilaista ja se kykenee asioihin joihin ihmisnäyttelijä ei kykene.

Laitin veistosmuodot hakeutuvat nuken maailmasta lähtevien, alitajuisten muotojen luo. Mm. mollan jalkojen pehmeä, pyöreä muoto toistuu teoksissa, jotka käsittelevät äitiyttä ja sitä, miten valmiista roolimalleista pyristellään irti.

Malm on keräillyt henkilökohtaista nukkemuseotaan jo vuosien ajan. Erityisen inspiroitunut hän on nostalgisista vauvanukeista. Vanhoista farkuista ommelluissa teoksissa Malm muuttaa nuken muodon kolmiulotteisuuden illuusioksi, taljaksi – kuten hän itse sanoo. Andy Warhol - mukaelmassa taas nukke hajoaa väripintailotteluksi ja tulee osaksi taiteen aihemaailmaa Marilynin ja Maon rinnalle.

Taiteilijat ovat ideoineet myös yleisölle avoimet nukketyöpajat, joiden voimauttavia nukkeja on esillä samaan aikaan Tekstiilimuseo Tyykin puolella.

Nukke on myös taiteen leikkiväline!

Näyttely on avoinna ke-to klo 12-18, ti, pe-su klo 12-16.

Tervetuloa!