12.06.2012

Forssan "kruununjalokivet" palasivat kotiin - Wahrenin mitalit esillä Tekstiilimuseo Tyykissä

Keväällä 2012 Forssan museo sai haltuunsa Forssan puuvillatehtaiden perustajalle Axel Wilhelm Wahrenille (1814 - 1885) kuuluneita mitaleita ja kunniamerkkejä.

Vuonna 1851 Lontoossa järjestettiin maailman ensimmäinen maailmannäyttely. Siitä lähtien maailmannäyttelyitä järjestettiin parin vuoden välein. Niiden merkitys uusien keksintöjen esilletuomisessa oli suuri: maailmannäyttelyissä esiteltyä uutuuksia ovat olleet mm. hissi, ompelukone ja jäätelöpuikko.

Wahren osallistui sekä maailmannäyttelyihin että kansallisiin teollisuus - ja maatalousnäyttelyihin innokkaasti. Maailmannäyttelyistä ja kotimaisista näyttelyistä saatujen mitalien merkitys teollisuusyritysten ”brändinrakentajana” oli huomattava. Wahrenin mitaleja onkin kutsuttu ”Forssan kruununjalokiviksi” – ne lisäsivät Forssa-yhtiön mainetta ja tuotteiden kysyntää todentaen tuotteiden kansainvälisestikin arvostetun laadun.

Mitalien ohella esillä ovat myös Wahrenille henkilökohtaisesti myönnetyt arvomerkit, vuonna 1883 myönnetty Suomen Suurruhtinaskunnan ritarimerkki sekä Ruotsin kuningaskunnan Pohjantähden ritarikunnan ritarimerkki.

Ansiomitali- ja kunniamerkkikokoelma esillä Tekstiilimuseo Tyykissä 13.6. 2012 alkaen museon aukioloaikoina ti, pe-su 12-16 sekä ke-to 12-18.

Tervetuloa!