28.12.2015

Aulagalleriassa tekstiilitaiteilija Laila Karttusen näyttely 31.1.2016 asti

LAILA KARTTUNEN

(1895-1981)

Tekstiilitaiteilija Laila Karttusen teoksissa on hienoviritteisiä vaikutteita kansanomaisesta käsityöperinteestä ja kansainvälisistä, moderneista taidesuuntauksista. Hänen keskeisiä aihepiirejään ovat henkilö- ja luontoaiheet, mutta myös täysin abstraktit muodot. Karttunen suunnitteli myös kirkollisia tekstiilejä.

Laila Karttusen taiteellinen ura oli huomattavan pitkä, noin 60 vuotta. Hän opiskeli Turun piirustuskoulussa vuosina 1915 – 1918 ja vuosina 1919 – 1922 Taideteollisuuskeskuskoulussa Helsingissä. Aivan varhaistuotannossaan hän paneutui öljyvärimaalaukseen. Karttusella oli vahva ammattitaito piirtäjänä, sommittelijana, värien soinnuttelijana ja tekstiilitaiteen eri tekniikoiden monipuolisena käyttäjänä.

Merkittävimmät tunnustuksensa Laila Karttunen sai Milanon triennaalissa, jossa hän voitti tekstiiliteoksillaan vuosina 1933 ja 1951 hopeamitalin ja vuonna 1954 kultamitalin. Vuonna 1959 hän sai Pro Finlandia –mitalin ansioistaan tekstiilitaiteen kehittäjänä. Laila Karttunen teki huomattavan elämäntyön hämeenlinnalaisen Wetterhoffin Kotiteollisuusopiston suunnittelijana, opettajana ja taiteellisena johtajana. Laila Karttusta pidetään modernin tekstiilitaiteen uranuurtajana ja hyvin vahvana tekijänä, joka loi oman kuvakirjontatyylin.

Eläkeaika vuodesta 1958 aloitti harvinaislaatuisen voimakkaan luomiskauden, joka jatkui aina taiteilijan kuolemaan saakka.

Hämeenlinnan Taidemuseon kokoelmissa on laaja Laila Karttusen testamenttikokoelma, jossa on maalauksia, tekstiilitaidetta, luonnoksia ja mallipiirustuksia, joista Forssan museon Aulagalleriaan on valittu 32 teosta käsittäen revinnäiskirjontatöitä, kuvakudoksia sekä vesi- ja peiteväriluonnoksia. Näyttely on esillä Forssan museon Aulagalleriassa 7.1. lähtiten tammikuun viimeiselle viikolle.