01.04.2019

Wahrenin viinipullo - forssalaisen viininvalmistuksen alkulähteillä

Emilie Wahrenin (o.s. Klebek), Axel Wahrenin vaimon isä oli viinikauppias. Viini seurasi pariskuntaa kauas Forssaan saakka. Forssan puutarhan kasvihuoneissa kasvatettiin kotimaisia viinirypäleitä, joita Wahren saattoi tarjoilla vierailleen ympäri vuoden. Forssan museon tekstiiliarkiston muuton yhteydessä löytyneestä lukitusta kaapista paljastui pölyttynyt pullo, jonka arvellaan sisältävän ainutkertaisen todisteen forssalaisesta viinintuotannosta. Pullo aiotaan tieteellisessä täysin tutkimuksellisessa mielessä korkata Forssan museon henkilökunnan toimesta maanantaina 1.4. klo 12. Mukana operaatiossa on tv:stä tuttu museotyöntekijä, joka antoi asiantuntevat kommenttinsa historian havinaa sisältävistä, perinteikkäistä ja juurille palaavista alkuviineistä Helsingissä järjestetyssä viinitapahtumassa 23.3.

Tervetuloa siis kuulemaan forssalaisen viininviljelyn historiasta museolle maanantaina 1.4. klo 12. OPM!

Wahrenin viinipullo - forssalaisen viininvalmistuksen alkulähteillä