Ajankohtaista

 
 
 

28.05.2022

Kuosien juhlaa näyttelytila Vinkkelissä 6.5.-3.6.


Tekstiilialan journalisti, yrittäjä ja keräilijä Maria Jernkvist tuo esille Vinkkeliin painokankaan historiaa Suomesta ja Ruotsista toukokuuksi 2022. Näyttelyn aikana Vinkkelin näyttelytilassa toimii myös popup-kuosikauppa. 

Pohjoismaisen painokankaiden kysyntä oli suurta vuosikymmenien ajan. Siinä Suomen ja Ruotsin tekstiiliteollisuuden kehittymisellä oli erityisen merkittävä rooli.  Tämä näyttely nostaa esiin kuoseja ja niiden suunnittelijoita Suomessa ja Ruotsissa. 

Aloitamme vuonna 1932 Dora Jungin studiossa Helsingissä osoitteessa Korkeavuorenkatu 19. Sitten jatkamme 1940- ja 50-lukujen läpi ruotsalaisen Ulla Ericson Åströmin pienikuvioisilla hillityn värisillä käsinpainetuilla kankailla. Suomalaissyntyinen Viola Gråsten teki samoihin aikoihin värivallankumousta Tukholmassa. 1960-luku puolestaan tarjosi todellisen väriräjähdyksen suomalaisten Lena Rewellin ja Ritva Wahlströmin kuoseissa. 1970-luvulla värit selkiytyivät ja aiheista tuli leikkisämpiä. Sen ajan aiheissa oli enemmän tai vähemmän "kukkavoimaa", kuten Anneli Airikka-Lammin ja Kaarina Kellomäen kuosit osoittavat. Kuosijuhlamme päättyy iloiseen 1980-lukuun suomalaisen tekstiiliduo Studio Ulla & Stinan ja ruotsalaisen, 10-ryhmään kuuluneen tekstiilisuunnittelija Birgitta Hahnsin myötä. 10-ryhmän raikkaat kuosit perustuivat orgaanisiin muotoihin ja Tukholma-aiheisiin. 

Näyttely koostuu 16 suomalaisen ja ruotsalaisen naissuunnittelijan kankaista, valokuvista, muotituotteista, sanomalehtiartikkeleista ja luonnoksista Näyttelyn on koonnut Maria Jernkvist, tekstiiliyrittäjä ja freelance-kirjailija Tukholmasta. Suurin osa esillä olevista kankaista ja vaatteista tulee hänen omasta kokoelmastaan, mutta osa on myös lainattu tekstiilisuunnittelijoilta, sukulaisilta ja muilta suomalaisilta museoilta. Näyttelytekstit on kirjoittanut Maria Jernkvist ja Scandinavian Retro -lehden päätoimittaja Viveca Carlsson. 

Maria Jernkvist aloitti kankaiden keräämisen vuonna 2004. 

Hän muistelee alkua näin:"Löysin Maija Isolan kuosin MELOONI kirpputorilta Tukholmassa. Kuosi ja värit vaikuttivat minuun niin voimakkaasti, että se sai minut täysin vaihtamaan suuntaa elämässäni. Keräily lähti käyntiin, ja aloin innokkaasti etsiä tietoa ja kirjoittaa blogia jakaakseeni löytämäni tiedot. Vuonna 2015 minulta kysyttiin, haluanko kirjoittaa Scandinavian Retro -lehteen Kerstin Ratiasta, joka oli Marimekon suunnittelija 60- ja 70-luvuilla. Olin käynyt hänen luonaan Suomessa vuotta aikaisemmin. Sanoin kyllä, ja se on johtanut siihen, että olen saanut tavata monia näyttelyn suunnittelijoista tai heidän sukulaisiaan. Toivon näyttelyllä herättävän suurempaa kiinnostusta ja innostavan ihmisiä säilyttämään tämän ajan kankaita ja vaatteita. Ne ovat osa kulttuuriperintöämme, naisten historiaa ja upea kuosiaarre."

Näyttelytila Vinkkeli, Forssan kaupunginkirjasto 2.kerros, Wahreninkatu 4 B 

Näyttely on avoinna:

 11-19, pe 11-17, la 10-14  su 12-16 (huom! su 12-16 käynti Luontomuseon oven kautta)

Maria Jernkvist paikalla näyttelyssä /popup-kauppa on auki  

TI-PE 11-17

https://mariajernkvisttextile.se/

Maria Jernkvist

 +46(0)704413766 

www.forssanmuseo.fi 


           



Mönsterfest: kulturarv och kvinnohistoria från Sverige och Finland

Galleri Vinkkeli i Forssa, 6.5.-3.6.2022 

Både Finland och Sverige har haft en nyanserad, framgångsrik och viktig roll inom textilindustrins utveckling under många decennier då efterfrågan på nordiska mönster var stor. 

Nu lyfter vi fram mönstren och textilformgivarna på nytt och vi börjar 1932 i Dora Jungs ateljé på Högbergsgatan 19 i Helsingfors. Därefter fortsätter vi genom ett 1940 och 1950-tal med småmönstrade handtryckta tyger i sobra färger av Ulla Ericson Åström. Viola Gråsten gjorde färgrevolution i Stockholm med sina mönster under samma tid.1960-talet bjöd på en storskalig färgexplosion från bland annat Lena Rewell och Ritva Wahlström. På 1970-talet blev färgerna klarare och motiven mer lekfulla och mönstren för den tiden var mer eller mindre ”flower power”, Anneli Airikka Lammi och Kaarina Kellomäkis mönster visar på det. Vår mönsterfest avslutas i det "glada 80-talet"  med  finska textilduon Studio Ulla & Stina och den svenska textildesignerna Birgitta Hahn från 10-gruppen som skapade friskt med organiska former och Stockholmsmotiv.  

Utställningen är sammanställd av Maria Jernkvist,  tygentreprenör och frilansskribent från Stockholm. De flesta tyger och kläder som visas kommer ifrån hennes egen samling men en del är också inlånade från textilformgivarna, anhöriga och andra museer i Finland. Texterna är skrivna av Maria Jernkvist och chefredaktör Viveca Carlsson för Scandinavian Retro. 

Utställningen visar en blandning av tyger, fotografier, modeplagg, tidningsartiklar och skisser av 16 kvinnliga textilformgivare från Finland och Sverige 

Maria Jernkvist började att samla på tyger 2004. 

Jag hittade Maija Isolas mönster ”MELOONI” på en loppis i Stockholm. Mönstret och färgerna påverkade mig så starkt att det fick mig att helt ändra riktning i livet

Samlandet tog fart och jag  började ivrigt söka kunskap och började samtidigt blogga för att dela med sig av den information jag hittade. 

2015 fick jag en fråga om jag ville skriva för Scandinavian Retro magasin om Kerstin Ratia som var designer för Marimekko under 1960 och 1970-talet. Jag hade besökt henne  i Finland året innan. Jag sa ja, och det har lett till att jag fått möta många av de formgivare och anhöriga jag visar på utställningen. 

Jag hoppas med utställningen att väcka ett större intresse och inspirera människor att bevara tyger och kläder från den här tiden. De är en del av vårat kulturarv, kvinnohistoria och en härligt mönsterskatt .

https://mariajernkvisttextile.se/

Maria Jernkvist

 +46(0)704413766 



Utställningslokal Vinkkeli

Forssa stadsbibliotek 2:a våningen, Wahreninkatu 4 B, Forssa Spinneri (Kehräämö)


Öppet: Tis-tors 11-19, fre 11-17, lör 10-14  su 12-16

www.forssanmuseo.fi 




Kuosien juhlaa näyttelytila Vinkkelissä 6.5.-3.6.
 

 
 
 
 
 
 
Saavutettavuusseloste | login Synergia Foxy