Näyttelyt

 

26.08.2019

Leena Illukka, Silja Puranen & Virpi Vesanen-Laukkanen: Nyrjähdys, venähdys, murtuma 3.9. - 29.9.2019


Galleria Moletti 3.9 – 29.9.2019

Forssan museo, Wahreninkatu 12, 30100 Forssa

www.forssanmuseo.fi

Avoinna ti-pe 10-16, la 10-14


Kolmen taiteilijan yhteisnäyttelyn lähtökohtana on ihmisen aiheuttama jatkuvasti kiihtyvä muutos, ja sen tuottamat virheet ja murtumat. Teokset käsittelevät ihmisen vaikutusta luontoon sekä muutoksia ihmisten ja yhteisöjen välisissä suhteissa. Taiteilijoiden työskentelyssä pessimistisen tulevaisuusvision rinnalle nousee lämpö, huumorin pilkahdus ja uuden yrityksen mahdollisuus.

Leena Illukan teokset ovat veistoksia ja installaatioita, joissa yhdistyvät kierrätetyt materiaalit ja perinteiset käsityötekniikat. Illukan installaatio Kasvoton Puutarha on toteutettu silkkikukilla ja kirjomalla toisen maailmansodan aikaisiin, puisiin kainalosauvoihin. Illukka käsittelee teoksessaan lähihistoriaamme ja sen suhdetta erilaisuuden torjuntaan tai hyväksymiseen, vihaan ja katkeruuteen. Tervetuloa ja Tervemenoa teoksen käsinkirjotut muotokuvatossut rikkovat hauskasti muotokuvagenren.

Silja Purasen teokset käsittelevät muun muassa ihmisen ympäristösuhdetta, sotaa ja kriisitilanteita. Satakieli on monikanavainen videoinstallaatio, jossa vinksahtaneita muovisia koristelintuja  ja leluja esittävät  3D-animaatiot pyörivät eri ajoilta olevissa tv-monitoreissa. Sotaratsu-tekstiiliteoksessa punainen lanka kiemurtaa lattialle nälkiintyneen valkoisen orin suusta, ja  Warhorse -animaatiossa samainen hevonen nousee apatiasta ekstaattiseen kuolemantanssiin.

Virpi Vesanen-Laukkasen Esterit-sarjan tekstiiliteosten materiaalina ovat polyesterista valmistetut, kierrätetyt naisten vaatteet. 1950-luvulta alkaen ”pese ja pidä” -polyestervaatteet helpottivat etenkin naisten elämää. Materiaali on silittämättä siistiä ja värit haalistumattomia. Öljypohjainen materiaali voidaan kierrättää, mutta osa siitä päätyy mikromuoviksi. Esterien vaatteet voidaan palauttaa takaisin käyttöön, sillä niitä ei ole muokattu leikkaamalla tai ompelemalla.

Ryhmä on pitänyt vuoden 2018 alusta näyttelyitä nimellä Nyrjähdys, venähdys, murtuma. Aiemmat näyttelyt ovat olleet Rovaniemellä Studio Mustanapassa, Vaasassa Black Wall Galleryssa, Poriginal galleriassa Porissa, Galleria Uudessa Kipinässä Lahdessa ja Galleria Uusikuvassa Kotkassa. Syksyllä 2020 ryhmällä on näyttely Galerie Pleikussa Berliinissä ja keväällä 2020 Heinolan taidemuseossa.

Leena Illukka (s.1962) on suorittanut kuvataiteen ylemmän tutkinnon Saimaan Korkeakoulusta vuonna 2015 ja kuvataiteen alemman tutkinnon Lahden Taideinstituutissa v. 2011. Illukan teoksia on valtion taidekokoelmassa ja ulkomaisissa kokoelmissa. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä.

Tuusulalainen Silja Puranen (s.1961) on pitänyt yksityisnäyttelyitä ja osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla. Purasen teoksia on kotimaisissa ja ulkomaisissa kokoelmissa. Puranen on suorittanut kuvataiteen AMK-tutkinnon Lahden Taideinstituutissa ja taiteen maisterin tutkinnon Aalto-yliopistossa.

Virpi Vesanen-Laukkanen (s.1957) on koulutukseltaan taiteen maisteri. Hänellä on ollut yksityisnäyttelyitä Suomessa ja ulkomailla, ja hän on osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin sekä toteuttanut tilausteoksia. Helsingissä asuvan ja työskentelevän taiteilijan teoksia on kotimaisissa ja ulkomaisissa kokoelmissa.

Leena Illukka, Silja Puranen & Virpi Vesanen-Laukkanen: Nyrjähdys, venähdys, murtuma 3.9. - 29.9.2019

 
kkk-1111688311039.jpg

Kirjavan kankaan kaupunki

Museon perusnäyttely Kirjavan kankaan kaupunki kertoo elämästä Forssassa ja sitä ympäröivällä maaseudulla 1800-luvulta 1970-luvulle.

Tarina alkaa ajasta, jolloin Jokioisten ja Wiksbergin mahtikartanoiden välissä oli vain joukko kyläpahasia. Vuonna 1838 Jokioisten kartanon verkatehtaan johtajaksi saatiin ruotsalainen Axel Wahren, tekstiilisuvun jälkikasvua, Euroopasta oppinsa saanut värjärimestari. Verkatehdas alkoi taas menestyä, mutta Wahren halusi enemmän. Vuonna 1847 hän perusti Kuhalankosken partaalle Kehräämön, joka sai nimekseen Forssa. Kehräämön ympärille alkoi kasvaa tehdaskylä, josta tuli kauppala ja myöhemmin kaupunki. 

Kehräämö sai rinnalleen kutomon, lankavärjäämön ja kangaspainon. 1900-luvulle tultaessa Forssa oli Suomen johtavia teollisuuspaikkakuntia, jonka markkinavalttina oli painettu puuvillakangas. Kylästä tuli kauppala. Vuonna 1934 Forssa-yhtiö ja Finlayson yhtyivät, kutomonalue sai katoilleen komeat Finlayson-kyltit, ja Finlayson sai itselleen kangaspainon, jonka yhteydessä alettiin myös suunnitella kangasmalleja. 

Menestyvän teollisuuden ohella kauppalassa eli vahvana myös kotiseutuaate, jonka innoittamana perustettiin Lounais-Hämeen Kotiseutu- ja Museoyhdistys v. 1923. Hankkeen takana oli nuori Esko Aaltonen - opettaja, historioitsija ja Forssan Lehden perustaja. Aaltosen tovereineen perustaman museoyhdistyksen kokoelmille perustuu tämä näyttely.

1960-luvulla kauppalasta tuli kaupunki. Tekstiilitehtaan lisäksi kaupunkiin saatiin toinen mahtava tehdas. Humppilan poika Armas Puolimatka perusti kaupunkiin Rakennusvalmisteen, valmistamaan betonielementtitaloja Suomeen ja Neuvostoliittoon.  Näyttely ulottuu Rakennusvalmisteen myötä 1990-luvulle.

Historian virstanpylväiden ja teollisuuslaitosten jyhkeiden seinien suojissa ihmisistä ja heidän elämästään rakentui kaupungin todellisuus.  Siitä kertoo Kirjavan kankaan kaupunki.

Katso traileri

 
img-0049-rajattu1363549605.jpg

GALLERIA MOLETTI 2019

15.1. -  3.2. Maria Mäki: Somnia. Valokuvia

5.2. - 3.3. Tiina Poutanen: Lähdesuojaotukset ja onnelliset ihmiset. Maalauksia

5.3. - 31.3. Noora Ylipieti: Toisia palveleva rakkaus. Maalauksia

2.4. - 28.4.  Pasi-Mikael Huovinen: Sammumaton liekki. Ikoneita

2.5. - 12.5. Forssan Lasten ja nuorten kuvataidekoulun lopputyönäyttely

15.5. - 16.6. Tiina Karhu, Aet Ollisaar, Tuiti Paju: Tekoälytön. Tekstiiliä

18.6. - 14.7. Hanna Järvenpää: Tekstiiliä ja valokuvaa

16.7. - 10.8. Kristina Seppänen: Raggirl and Flying Rockinghorse

13.8. - 1.9. Päivi Keski-Pomppu: Mirage. Koruja

3.9. - 29.9. Leena Illukka, Silja Puranen, Virpi Vesanen-Laukkanen: Nyrjähdys, venähdys, murtuma. Tilateoksia, tekstiiliä

1.10. - 27.10. Lotta Leka: Grafiikkaa

29.10. - 24.11. Outi Silfvenius: Väreellä osa 2

26.11. - 5.1.2020 Rykkeri

Kiinnsotuitko museon galleriasta näyttelytilana. Lue lisää täältä!

 
 
 
 

Näyttelyt muualla

 
 

TEKSTIILIMUSEO TYYKI

sijaitsee Kehräämöalueen reunalla Kuhalankosken partaalta, vuonna 1873 rakennetussa valimossa.  Museossa on kehräämön, kutomon ja viimeistämön historiallisia koneita ja niiden seurana on esitelty tekstiiliarkistoa.

Valitettavasti Tekstiilimuseo Tyyki on suljettu toistaiseksi. Käymme läpi museon kokoelmia, ja tekstiilimuseo palvelee tällä hetkellä esineistön käsittely-, valokuvaus- ja säilytystilana. Mutta ei hätää: teollinen tekstiiliperintö vuosilta 1847-2009 on Forssan aarre, ja tulevaisuudessa museo tulee jälleen esittelemään Forssan mittavaa tekstiiliarkistoa. 

 

RONTTISMÄEN TEHTAALAISMUSEO

Idyllisen Kalliomäen 2. linjalla sijaitseva Ronttismäen tehtaalaismuseo esittelee kolme asuinrakennusta ja ulkorakennuksen esimerkkinä tehtaalaisten asuinoloista 1870-luvulta 1930-luvulle. Tehtaalaismuseo on avoinna kesäisin ja muulloin tilauksesta. Kesäisin museoalueella on yhteislaulua ja muita pieniä tapahtumia.

Avoinna kesä-elokuussa. Keväisin ja syksyisin tilauksesta.

Kesän 2019 tapahtumatiedot löydät täältä.

 
 
 

 

Verkkonäyttelyt

Katukylteissä lukee Kutomonalue. Nuori polvi kutsuu aluetta Kutomoksi, vanhempi väki tuntee sen Viksbergin puolena. Joillekin alueen nimi on Finlaysonalue. Wiksbergin puuvillakutomo aloitti täällä toimintansa vuonna 1855, kahdeksan vuotta Forssan kehräämön perustamisen jälken. Vuonna 1859 kehräämö ja kutomo yhdistettiin Forssan Osake Yhtiöksi.

Forssan museo valmisti verkkonäyttelyn Kutomonalueen menneisyydestä ja nykyisyydestä. Tervetuloa!
Kutomo elää -verkkonäyttely »

 
 
 
login Synergia Foxy