22.08.2014

Art Siro Aulagalleriassa 27.8.-7.9.

Art Siro - mitä kaikkea voikaan tehdä kangastilkuista!

Kesän kynnyksellä Forssan museo heitti kaikelle kansalle haasteen osallistua ArtSiro-kisaan, ja Art Häme-tapahtumassa näemme arjen luovuuden tulokset. Osallistujat saivat siropussin* Finlayson-Forssan kankaita, ja tehtävän suunnitella ja toteuttaa kankaista käyttötuote tai taideteos. Kisaan sai ilmoittautua 14.8. mennessä, ja tuotokset tuli palauttaa museolle viimeistään 21.8., jonka jälkeen työt asetetaan esille näyttelyksi museon Aulagalleriaan. Parhaat tuotokset palkitaan kirjoin ja koko kisan voittaja pääsee yllätysmatkalle Suomen kiinnostavimpaan museokohteeseen syys-lokakuun aikana. ArtSiro on osa Re3 Grundtvig-projektia.

* Sirosäkki oli rykkityykistä valmistettu säkki, joka sisälsi kangassuikaleita eli siroja. Sirosäkki oli yksi Forssan Yhtiön tehtaanpuodin suosituimmista kauppatavaroista.

TIEDOTE 5.9.2014:

Art Siro –kisan voitti Jenni Kalsola upealla maalauksellaan!

Forssan museon järjestämän ArtSiro-kisan voittaja selvisi keskiviikkona päättyneessä yleisöäänestyksessä. Jenni Kalsolan voittoteos keräsi 51 kaikkiaan 248 äänestä. Kisan kakkoseksi tuli Manta Härmä esinekoosteellaan Ateljee (16 ääntä) ja kolmanneksi Maija Uusitalon Hei kaverit! Syömään! –seinätekstiili (14 ääntä).

Voittajateoksia arvioi kolmihenkinen raati, johon kuuluivat Kuhankosken killan puheenjohtaja Soili Mahlanen, tekstiilitaiteilija Outi Silfvenius ja laatupäällikkö Anne-Mari Rinne Foxa Oy:stä. Raati oli yleisön kanssa yksimielinen voittajasta. Kalsolan unenomainen teos oli ihan omaa luokkaansa. Sen hieno värimaailma ja pienintä yksityiskohtaa myöten viimeistelty ilme teki raatilaisiin syvän vaikutuksen.

Raati halusi antaa erityismaininnan muutamille teoksille  . Ryhmätöistä esiin nousi Mestarien eli esikouluryhmän yhteinen työ ”Meidän eskari”, käyttötuotteista saksalaisen ryhmän hihallinen bolerotyyppinen asuste ja Ulla Viljasen viimeistellyn tyylikäs asustekokonaisuus ”Iloinen lomapäivä” ja luovan hulluttelun kategoriassa Titi Lillqvistin ”Little boxes”.

Raati arvioi kisan tuloksia seuraavasti:

”On ilahduttavaa huomata, kuinka huolellisesti kisatöitä on valmistettu. Aineisto on monipuolista ja oivaltavaa – luovuus on todella ollut liikkeellä. ArtSiron kokonaisilme on värikäs ja iloinen.On uniikkeja taideteoksia, viimeisteltyä käyttötaidetta ja luovaa hulluutta. Hienoa on se, että kisaan on osallistunut niin lapsia kuin aikuisia, ja että mukana on myös ryhmätöitä. Tämä luovuus ei asetu karsinoihin.”

ArtSiro –pusseja jaettiin touko-elokuun aikana kaikkiaan 102, ja niistä 76 palasi takaisin uudessa muodossaan.  Osallistujien joukossa oli yksittäisiä tekijöitä, ryhmiä, lapsia ja aikuisia. Kisassa on syntynyt laukkuja, mekkoja, tyynyjä, tossuja, kirjoja, taideteoksia, kaitaliinoja, koruja, seinävaatteita, leikkikaluja… ArtSiro -luovuuden kirjo on nähtävänä Forssan museolla sunnuntaihin 7.9. saakka.

Jenni Kalsolan voittajateos.

Manta Härmän Ateljee.

Maija Uusitalon Hei Kaverit! Syömään!

Lisätietoja:

Forssan museot