15.01.2015

Virtauksia - Markus Suhosen maalauksia Forssan museon Aulagalleriassa 21.1.-1.2.2015

Virtauksia

”Olen syntynyt vuonna 1980 Lappeenrannassa ja muuttanut kymmenisen vuotta sitten nykyiseen kotikaupunkiini Forssaan. Isäni jääkiekkovalmentajan ammatista johtuen olen lapsuuteni ja nuoruuteni kiertänyt melkoisesti maailmaa: Winnipeg, Toronto, Zürich ja Helsinki ja näitä ristiin rastiin.

Kuvallinen ilmaisu on ollut osa minua alusta alkaen päinvastoin kuin pikkuveljelläni Henrikillä, jolle musiikki on ollut kaikki kaikessa ammattiin saakka. Kouluikäisenä piirustukset vaihtuivat hieman yllättäen graffiteihin. Täginä MCD127 edustin graffiteillani tyylillisesti ns. Old Schoolia. Töilläni hain kasvukipujen myötä järjestystä kaaokseen.

Tekniikan hioutuessa huomasin yhä enemmän etsiväni aina vain taiteellisempaa ilmaisua graffitien monimerkityksellisessä taikamaailmassa. Jo 90-luvulla etsin töitteni visualisoinnissa uusia väyliä haaveillen koululaisena, että se jokin löytyy. Mietin, miten teoksen todellisuuteen voi liittää ylimääräisiä muotoja.

Joskus vuosituhannen taitteessa tapahtui tietoisuudessani ratkaiseva murros, ja päätin ottaa uuden tekniikan haltuuni: pastellit ja öljyvärit. Samalla ilmaisuni toisaalta vapautui ja toisaalta vakiintui. Graffitien monikerroksisuus ja monimerkityksellisyys on edelleenkin läsnä teoksissani, jotka ovat poikkeuksetta öljyväritöitä. Oleellista on, että jokainen symboloi jotakin tulevaa.”

Markus Suhonen