12.05.2015

Essut esiin!

Forssan museon kahvihuoneeseen on jo yli vuoden ajan kerran-pari kuussa kerääntynyt joukko naisia, jota tekstiiliperinnön vaaliminen innostaa. Toiminta on liittynyt suomalais-saksalais-puolalaiseen Re3 –projektiin, jonka tavoite on aktivoida kansalaisia tekstiiliperinnön ääreen.

Kokoontumisissa hulmunneista ideoista on toteutunut monenlaista hienoa tempausta parin vuoden aikana. ArtSiro-kisassa viime kesänä 76 ihmistä valmisti toinen toistaan kekseliäämpiä tuotteita Finlaysonin 1990-luvun tilkuista. Moron-tossun eli aitoforssalaisen kangasvirsun valmistus herätettiin henkiin, ja nyt Wahren-opistolla järjestetään siitä kursseja. Iita ja langan tarina –nukkekierros valmistui eskari-ikäisille museolla esitettäväksi. Vanhusten kanssa tehtiin Texvexin nuorten leikkaamista tilkuista tilkkutyö. Museolla on myös järjestetty Tyykikutsuja, joissa muistellaan vanhoja kuoseja.

Toukokuussa - naisten, Forssan ja kevään kunniaksi - poistotekstiilipankki Texvexin holveista tuodaan esiin värikkäitä essuja.

Linja-autoasemalle saapuvia tervehtii ryhdikkäiden kokoessujen rivistö 9.5.-31.5., ja Kehräämöaluetta koristaa Forssa-viikon ajan, 16.5.-25.5., värikäs Juhlaessutus.

Essut: Poistotekstiilipankki TexVex

Juhlaessutuksen ja näyttelyn toteutus: Tiina Korsimaa-Simola, Kati Kivimäki, Pirkko Kuusela, Elina Kylämarkula, Saija Martomaa, Asta Suominen

Re3-projektissa ovat olleet mukana myös:

Sirpa Eloranta, Tanja Härmä, Minna Lehtola, Marja-Leena Kangasniemi Saari, Teija Lauronen, Titi Lillqvist, Maija Uusitalo, Outi Silfvenius ja Minna Simola sekä kymmenet muut…