26.09.2015

Aulagalleriassa: Nora ja Väisänen Syysreissulla 13.10.-31.10.2015 -grafiikkaa ja keramiikkaveistoksia

SYYSREISSU

TARU-TAINA NORA JA HELI VÄISÄNEN

Syysreissu on jatkoa kahdelle edeltävälle yhteiselle näyttelyllemme. Kesällä 2014 oli Raumalla Keramoksessa  Kesäpesä-näyttely ja kesällä 2015 Laitilassa Kustaa Hiekan Lukutuvassa Matkantekoa-näyttely. Ensi vuonna matka jatkuu Uudenkaupungin Runonkulman galleriaan.

Olemme kaksi aktiivista raumalaista kuvataiteilijaa ja opettajaa. Koemme, että työmme sopivat hyvin yhteen ja yhdessä työskentely sopii meille. Olemme kiinnostuneet samantapaisista asioista ja keskustelemme paljon taiteesta. Vietämme muutenkin vapaa-aikaa yhdessä, teemme mm. pieniä kotimaan taidematkoja  ja osallistumme yhdessä taidekursseille.

Olemme molemmat raumalaisen keramiikkayhdistys Keramos ry:n jäseniä, lisäksi Taru-Taina Nora kuuluu Rauman Taiteilijaseuraan ja Heli Väisänen Rauman Taidegraafikoihin ja Porin Taiteilijaseuraan. Teoksemme ovat keramiikkateoksia sekä Heli Väisäsen grafiikkaa.

Käsittelemme teoksissamme pääasiassa naisten ja tyttöjen elämää nyt ja menneinä aikoina, todessa ja unessa, ajatuksissa, teoissa ja sanoissa, leikitellen ja vakavasti.

Taru-Taina Nora, os. Tukiainen

taru-taina.nora@dnainternet.net

Olen raumalainen freinetopettaja ja keraamikko. Kuulun keramiikkayhdistys Keramokseen ja Rauman Taiteilijaseuraan.

Veistoksen tekeminen on kuin kiehtova matka, joka alkaa pienen pienestä ideasta ja päättyy valmiiseen teokseen, ajatusteni matkakertomukseen ja risteykseen, josta alkaa taas uusi matka.

Työskentelyn aikana kuuntelen musiikkia, radion puheohjelmia, mielenkiintoisten ihmisten haastatteluja ja radioteatteria. Joskus lainaan äänikirjan. Tosinaan kuuntelemani kirja liittyy suoranaisesti tekeillä olevaan veistokseen, mutta useimmiten käy niin, että kuuntelun tuottamat ajatukset siirtyvät teokseen. Lopputuloksessa nuo ajatukset eivät useimmiten näy, mutta minä itse teosta katsoessani saatan palata tekovaiheen ajatuksiin.

Samat aiheet tuntuvat toistuvan vuodesta toiseen. Teen tyttöjä ja naisia. Savityttärikseni heitä kutsunkin. He ovat eri ikäisiä ja eri aikakausilta. He ovat sukulaisiani. He ovat ystäviäni. He ovat minä itse. He ovat osa luontoa ja he peilaavat aikaa ja vuoden kiertokulkua.

Materiaalini on korkeapolttoinen savi. Valmiit teokset ovat melko pienikokoisia ja käsittelen ne useimmiten maanläheisillä väreillä, pääasiassa oksideilla ja lasitteilla.

Heli Väisänen

heli.vaisanen@dnainternet.net

helivaisanen.blogspot.fi

Olen Raumalla asuva taidegraafikko, keraamikko ja freinetkoulun opettaja. Olen opiskellut myös taideterapiaa ja kuulun Rauman Taidegraafikoihin ja Porin Taiteilijaseuraan.

Tarinat ovat tärkeitä teoksissani. Useimmiten käsittelen niissä  ihmiselämään ja ihmisenä kasvamiseen liittyviä asioita, tukiverkkoja ja sielujen sisaruutta. Teoksissani kulkee mukana myös positiivinen vire, pieni huumorin pilke tai onnen hetki. Kooltaan teokseni ovat yleensä pieniä.  Erityisen ihanaa on kun katsoja löytää teokselleni uuden, oman tarinansa.

Useimmiten työskentelen grafiikan keinoin tai teen pieniä keramikkaveistoksia, mutta olen myös innokas oppimaan aina uutta ja kokeilemaan erilaisia tekniikoita ja asioita.

Työskentely on minulle prosessi, jonka aikana aika ja paikka katoavat, ajatukset lentävät ja luonnos muovautuu uudelleen. Teos alkaa elämään omaa elämäänsä ja johdattaa seuraavaan teokseen.

Koen taiteen tekemisen ja työskentelyprosessin hyvin voimauttavana, iloa, energiaa ja onnellisuutta tuottavana!