29.01.2017

MARKKU UITTO: Sinä päivänä lintujen äänet 30.1.-26.2.

Markku Uiton maalauksia Forssan museon Aulagalleriassa 30.1.-26.2.2017

Markku Uitto on maalannut yli viisi vuosikymmentä

Maalaaminen on Uitolle henkilökohtainen tapahtuma. Todellisuus näyttäytyy hänen mielestään usein ristiriitaisena, värittömänä ja tasapainottomana. Tämä todellisuus ei riitä: on luotava oma todellisuus, maailma. Siinä maailmassa on mahdollisuus rakentaa komplementtivärien, sommittelun ja muodon sekä olemisen harmoniaa. Aiheet syntyvät ohitse kiitävistä hetkistä samoin kuin onnen tunne, joka on ohitse kiitävä hetki; kevään auringon ensisäteet, paljas jalka kostealla nurmikolla, lapsenlapsen käsi ukin kädessä, läheisen kosketus ja katse, vastaantulijan hymy, juhannussaunan tuoksu jne.

Uitto etsii, kokeilee ja karsii mieluusti toisarvoista. Aiemmin Uiton maalaukset syntyivät pitkäaikaisen pohdinnan tuloksina. Nykyään Uitto antautuu jännittävään dialogiin valkoisen kankaan edessä. Välillä työ vie ja välillä Uitto pääsee työn herraksi. Maalarina Uitto ei ole julistaja vaan pikemmin erilaisten tuntojen, tunnelmien ja hetkien tulkki. Uitto on Espoo Art ry:n jäsen. Markku Uiton teoksia löytyy osoitteesta: www.creada.info tai tuoreimmat työt lnstagram: Mooses1984.

1970-luvulla hän perusti Yleisradion taidekerhon ja toimi sen vetäjänä 8 vuotta ja sen rinnalla television ns. design-ammattien koulutuksesta vastaavana opettajana. Kerhon opettajina oli lukuisia merkittäviä kuvataiteilijoita, kuten Rafael Wardi, Leena Luostarinen, Juho Karjalainen, Henry Wuorila-Stenberg, Tarja Unkari, Kari Jylhä jne.

Uitto on toiminut myös kuvataiteen päätoimisena opettajana Raumalla. Merkittävimmän uran hän on kuitenkin tehnyt viestintä-alan asiantuntijana, luovien alojen koulutuskehittäjänä, oppilaitosten johtotehtävissä (Turun taideakatemia, AMK Metropolia, Radio- ja televisio-opisto ARTO) ja viimeksi projektipäällikkönä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksessa.

Näyttelyssä myös Ilkka Tahvanaisen kuvarunoja.