06.08.2019

Näyttelyn avajaiset 15.8. klo 17-19 Päivi Keski-Pomppu: Mirage

Tervetuloa Päivi Keski-Pompun Mirage -näyttelyn avajaisiin torstaina 15.8. klo 17-19.
Taiteilija on paikalla tavattavissa avajaisten ajan.
Vapaa pääsy.

Päivi Keski-Pomppu (s.1983) on tammelalaissyntyinen muotoilija. Korusuunnittelijana työskennellessä maalaaminen ja muu taiteellinen työskentely on toiminut inspiraationa kaikelle Keski-Pompun tekemiselle ja ne ovat kulkeneet käsi kädessä korujen ja muun esinesuunnittelun kanssa. Värien ja mielikuvituksen luoma tarina teoksissa on yllättänyt tekijänsä aina uudelleen. Sattumanvarainen ja hallitsematon maalaaminen ja värien käyttäytyminen ennalta-arvaamattomasti viehättävät häntä ja samalla laveat siveltimen vedot toimivat sopivana vastapainona pikkutarkalle kultasepän työlle.

Keski-Pompulla on kultasepän sekä esinemuotoilijan koulutus sekä tällä hetkellä käynnissä olevat sisustusarkkitehdin opinnot. Esineiden ja teosten koon havainnointi on johdattanut Keski-Pompun kiinnostuksen kohteita ja tekniikoiden opettelua hyvin laaja-alaisesti pienistä koruista aina suuremman tilan ja valon hahmottamiseen.

Ideat koruihin syntyvät eri teemojen ympärille. Inspiraation voi tuoda niin arkkitehtuuri kuin myös luonnossa oleva hiljaisuus ja karuus. Joskus myös esimerkiksi liikkeen merkitys koruun on muotoiluun vaikuttava tekijä. Keski-Pomppu ei ajattele muotoja ja ideoita aina suoraan koruina, vaan näkee ideat ja ajatukset alussa usein suurempina kokonaisuuksina tai esineinä. Korut ovat hänelle kuin pieniä taideteoksia, joka tuo uusia mahdollisuuksia niiden muotoiluun.

Tänä syksynä Keski-Pompulle tulee kuluneeksi 20 vuotta kultasepän alan opintojen aloittamisesta, josta lähtien korujen valmistaminen ja suunnittelu on jatkunut yhtäjaksoisesti tähän päivään. Vuodesta 2008 alkaen hän on toiminut yrittäjänä, jonka myötä hän oli luomassa kahta erilaista työhuoneen ja myymäläkonseptin työyhteisöä Helsingin keskustaan. Viimeiset neljä vuotta hän on myös suunnitellut teollisesti tuotettavia korumallistoja suomalaiselle Lumoava-merkille.

Keski-Pompun koruja on nähty Linnan juhlissa useina vuosina eri vieraiden yllä. Mm. kansanedustaja Jaana Pelkonen, purjehtija Tuuli Petäjä-Sirén, Virpi Sarasvuo, Janina Andersson, PMMP:n Mira Luoti sekä Sanni Grahn-Laasonen ovat pukeutuneet Keski-Pompun uniikkeihin koruihin.

Näyttelyssä on esillä Päivi Keski-Pompun tekemiä koruja, lasiesineitä, veistoksia, keramiikkaa sekä maalauksia.

Kuvassa: Päivi Keski-Pomppu Origami -bracelet

Näyttely Galleria Moletissa 13.8.–1.9.2019