27.09.2019

Kangastuksia! -taidekilpailun näyttely 7.-13.10.

Forssan museo ja kuvataideyhdistys Kuhankosken kilta ry:n kaikille avoimen Kangastuksia! -taidekilpailun teokset ovat nähtävillä Forssan Prisma -kauppakeskuksessa (Tapulikuja 6) entisen Lindexin tiloissa 7. - 13.10.2019.

Ajatus Kangastuksia!- taidekilpailusta syntyi Kuhankosken Killan ja Forssan museon edustajien miettiessä yhteistä tapaa, jolla tuoda historiallisia kuoseja kaupunkitilaan. Syntyi ajatus taidenäyttelystä, jossa töiden lähtökohtana olisi Forssan museon teollisen tekstiilin kokoelman kuosit. Näyttelyyn etsittiin sekä yksittäisiä taideteoksia että ideoita kaupunkitilaan tulevista teoksista, joissa olisi jollain tavalla mukana kuosiperintö. Tekniikka ja käsittelytapa ovat vapaita.

Näyttelyyn ja kilpailuun osallistui kaikkiaan 85 työtä.  Aikuisten sarjaan ( yli 16 v) osallistui 26 työtä. Näistä 4 on kaupunkitaide-aiheisia töitä.  Alle 16-vuotiaiden töitä on 59, joista 10 on kaupunkitaidesarjan töitä.

Näyttelyn töistä jury palkitsi kaksi aikuisten sarjan edustajaa ja jakoi kolme kunniamainintaa. Lisäksi Kuhankosken Kilta ry palkitsee kaksi yleisön suosikkia ja kaksi alle 16 -v sarjasta kunniamaininnoin 14.10. Tiedot lisätään sivuille myöhemmin.

7.10 tuomariston palkinnot:

Aikuisten sarja, taideteokset

Tanja Manta Härmä: KAKSINPELI. tekstiiliteos.

Aikuisten sarja, kaupunkitaideteokset

Marjut Leskinen: PINNAN ALTA, maalaus

Kunniamaininnat:

Jenni Kalsola: NUORIN, maalaus

Anna-Mari Hursti, 3  FIILISTÄ,  taidekirja.

Riikka Puska , VEDENALAINEN, taidekirja.

Tuomareina toimivat Kuhankosken Kilta ry:n  kunniajäsenet, pitkän linjan kuvataiteilija Ilkka-Juhani Takalo-Eskola,  kuvataiteilija ja kuosisuunnittelija Aino Kauranen sekä Forssan yhteislyseon kuvataide- ja muotoilulinjan oppilaat Lotta Tuomola, Anni Eskelinen ja Julia Rosi.

Forssan museo säilyttää kansallisesti ainutlaatuista teollisen painokankaan kokoelmaa, joka kattaa näytteet kaikista Forssassa painetuista kankaista. Forssaan perustettiin Suomen ensimmäinen teollinen kangaspaino vuonna 1861, ja kangasta painettiin Forssassa yli 140 vuoden ajan. Museo edistää kuosiperinnön näkymistä kaupunkikuvassa ja pyrkii edistämään perinnön säilymistä, järjestämistä ja saavutettavuutta.

Kuhankosken kilta ry on pitkät juuret omaava lounaishämäläinen kuvataideyhdistys, jonka tarkoituksena on edistää alueellaan kuvataiteita, syventää kuvataideharrastusta, toimia eri kuvataidealojen harjoittajien yhdyssiteenä sekä taiteilijoiden ja kuvataidetta harrastavan yleisön lähentäjänä. Kuhankosken kilta ry järjestää vuosittain yhteisnäyttelyitä ja kurssitoimintaa jäsenilleen.

Lisätietoja:

Kuosiaineisto: Kristiina Huttunen, Forssan museo, p. 03 4141 5101

Näyttelyn tuotanto: Marjut Leskinen, Kuhankosken Kilta, p. 0503032422

Kangastuksia! -taidekilpailun näyttely 7.-13.10.