30.03.2021

YÖTÄ VASTEN

16.3-4.4.2021

Riikka Lenkkeri

Taidemaalari Riikka Lenkkerin Yötä Vasten näyttelyn maalauksista   muodostuu  tutkielma katseilta piilossa pysyvästä kehonkielestä yön pimeinä tunteina.

Nykyajan ihmiselle uneen pääseminen ei ole itsestään selvä asia. Nukahtamisvaikeudet ja aamuöiset heräilyt ja valvotut tunnit ovat monille meistä tuttuja ongelmia. Yöaika tarjoaa niin lepoa kuin loputtoman pitkiä yksinäisiä tunteja.

Näyttelyn teoksissa todellisuus kutistuu sängyn rajaamaksi tilaksi, jossa ryppyiset lakanat, patjoihin jääneet painaumat ja lähietäisyydeltä kuvatut  vartalot luovat intiimin vaikutelman. Nukkuminen näyttäytyy painavalta tuntuvana ruumiillisuutena ja  tahattoman kontrolloimattomalta, mutta samalla hetkelliseltä vapautumiselta päivä-minän rajoista ja rooleista, kun taas aamuyöllä pimeässä valvovissa hahmoissa korostuu yksin itsensä kanssa olemisen raskaus.

Tyhjiä vuoteita kuvaavissa maalauksissa tallentuu sängyssä vietetty aika vuodevaatteisiin jääneinä jälkinä ja tahroina. Katsojalle jää tunne läsnäolon ja poissaolon samanaikaisuudesta.

Yläviisto kuvakulma antaa mahdollisuuden tarkkailla ihmisyyttä epätavallisesta näkökulmasta suorasukaisen paljaana. Maalausten vahvat väriyhdistelmät, näyttävät kuosit ja painokankaat  tekevät teoksista kuitenkin helposti lähestyttäviä ja tunnistettavia.

Riikka Lenkkeri (s.1971 Kemijärvellä) asuu ja työskentelee Mäntässä. Hän valmistui Genovan kuvataideakatemiasta ( L’Accademia Ligustica di Belle Arti) vuonna 1995. Lenkkerin teoksissa  näkyy eurooppalaisen taiteen perinteen tuntemus. Hän yhdistelee ja rinnastaa  maalauksissaan erilaisia maalaustekniikkoja ja esittämistapoja. Maalaustaide näyttäytyy hänelle omasta historiastaan tietoisena alustana, jossa erilaiset maalaustavat mahdollistavat useita kerronnan tasoja, toisiinsa risteäviä viittauksia ja yhdistelmiä, joissa esimerkiksi nykypäivän realismi kohtaa barokkimaisen runsaat siveltimenvedot tai hidastekoinen kerrosmaalaus rinnastuu nopeaan kertamaalaukseen. Lenkkerillä on takanaan liki 30-vuotinen ura ja hänen teoksiaan löytyy lukuisista julkisista kokoelmista.

Lisätietoa:

www.riikkalenkkeri.fi

riikka.lenkkeri@riikkalenkkeri.fi

Galleria Moletti

Forssan museo

Wahreninkatu 12

30100 Forssa

Aukioloajat:

Ti-Pe 10-16

La       10-14

Su        12-16

Riikka Lekkeri: Sänky, 2021. Valokuva: Sampsa Virkajärvi.

Riikka Lenkkeri: Yötä vasten Galleria Moletissa 16.3.-4.4.2021